Kennismaking bij mijn stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esmée - WaarBenJij.nu Kennismaking bij mijn stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esmée - WaarBenJij.nu

Kennismaking bij mijn stage

Blijf op de hoogte en volg Esmée

14 September 2017 | Suriname, Paramaribo

De kennismaking met stichting Rika heb ik gehad. Ik heb wat meer uitleg gekregen over wat ze precies doen en wat verhalen gehoord over de cliënten. De mannen onderhouden de kreekjes in de stad en baggeren deze uit. Op deze manier ontstaat er een vorm van wederkerigheid naar de samenleving en kunnen zij zichzelf verder ontwikkelen. Sommigen halen hun rijbewijs en kunnen dan zelfstandig gaan werken. Ook hierbij ondersteunt Rika hen.
Rika is opgericht door Henk van Amstelveen vanuit het Psychiatrisch Centrum Suriname (PCS). Hij is begonnen op zijn eigen erf en heeft dit kunnen uitbreiden naar twee huizen aan de J.S. Greenstraat. In het eerste huis wonen ongeveer 14 mannen die wat verder en communicatief vaardiger zijn. In het andere huis, waar ongeveer 24 mannen wonen, heerst een wat meer klinische sfeer wat komt doordat het personeel klinisch is opgeleid. Persoonlijk lijkt mij dit niet de beste manier voor deze doelgroep, maar daar had meneer van Amstelveen ook al een opmerking over gemaakt.
Stichting Rika is bezig met het opzetten van een therapeutische boerderij wat Groot Chatillion heet. Hier gaat mijn project zich meer op richten, maar meer duidelijkheid hierover krijg ik later..

De volgende dag ben ik mee geweest naar het Ministerie van Openbare Werken, communicatie en transport en heb deze minister ook de hand geschud. Ik kreeg een heel ouderwets gevoel hierbij doordat de vlaggen van Suriname in het kantoor hingen en er een man naast de minister zat, die zijn rechterhand was. Ja, hij zat ook aan zijn rechterkant. Vervolgens zijn we door Paramaribo gaan rijden en heb ik het werkveld van de mannen gezien. Het was alleen erg warm en ik zat te wachten op het moment dat ik naar huis kon om te douchen en te chillen in mijn kamer met airco..

Tags: Rika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmée

Hiii! Voor mijn vierdejaars minor zit ik op dit moment in Suriname. Heeeel vervelend natuurlijk. En op deze blog wil ik iedereen die mij wil volgen up to date houden van wat ik hier allemaal doe. Dus lees lekker mee en wordt ook verliefd op dit mooie land net als ik :)

Actief sinds 19 Sept. 2017
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 4530

Voorgaande reizen:

07 September 2017 - 30 December 2017

Paramaribo-o-o

Landen bezocht: